Οδικές Παραχωρήσεις: Αποχωρεί η Hochtief από την «Ολυμπία Οδό» - Ο «χάρτης» των συμβάσεων

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οδικές Παραχωρήσεις: Αποχωρεί η Hochtief από την «Ολυμπία Οδό» - Ο «χάρτης» των συμβάσεων
Πληροφορίες περί πώλησης του μεριδίου της 17% στην εταιρεία παραχώρησης. Ποια είναι τα ποσοστά των Vinci, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ποιο είναι το έργο. Τι θα γίνει με τον «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου»; Ποιες είναι οι άλλες συμβάσεις της δευτερογενούς αγοράς. Γιατί αποτελούν «δέλεαρ» για τους ισχυρούς ομίλους.

Σε μια περίοδο στην οποία οι παραχωρήσεις, κυρίως οι οδικές (αλλά όχι μόνο αυτές) φαίνεται να αποτελούν βασικό πυλώνα ανάπτυξης για τους ομίλους που ποντάρουν σε μακροπρόθεσμες, και σχετικά σταθερές, σημαντικές ροές και γίνεται «μάχη» για τη διεκδίκηση σχετικών συμβάσεων, στην λεγόμενη... δευτερογενή αγορά των υφιστάμενων - υπαρχόντων έργων παραχωρήσεων των οδικών αξόνων κυοφορούνται ζυμώσεις που φέρνουν, εφόσον ολοκληρωθούν, μετοχικές αλλαγές.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τέτοιου είδους διεργασίες πραγματοποιούνται στη μεγάλη οδική σύμβαση παραχώρησης της «Ολυμπίας Οδού», της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας, δηλαδή, που έχει κατασκευάσει και διαχειρίζεται / λειτουργεί / συντηρεί / εκμεταλλεύεται τον αυτοκινητόδρομο «Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα», και προσεχώς και το τμήμα «Πάτρα – Πύργος» που ως γνωστόν έχει «κουμπώσει» εκ νέου στην παραχώρηση. Η Hochtief, που εδώ και καιρό ουσιαστικά έχει αποχωρήσει από το «παιχνίδι» της διεκδίκησης νέων μεγάλων συμβάσεων παραχώρησης ή ΣΔΙΤ στην Ελλάδα, ετοιμάζεται, κατά πληροφορίες, να αποχωρήσει από την «Ολυμπία Οδό», ρευστοποιώντας το μερίδιό τους που ανέρχεται σε 17%. Μάλιστα, έχει ήδη ενημερώσει τους εταίρους της στην εταιρεία παραχώρησης για την πρόθεσή της να πουλήσει. Η Hochtief, εισηγμένη σε γερμανικό χρηματιστήριο, δραστηριοποιείται στη Ευρώπη, τη Βόρειο Αμερική και την Αυστραλία. Το 2007 στο μετοχικό της κεφάλαιο εισήλθε ο μεγάλος ισπανικός κατασκευαστικός όμιλος ACS ο οποίος σήμερα κατέχει το 75,7%.

Οι εταίροι, τα μερίδια, το έργο

Οι άλλοι «εταίροι» της Hochtief, πάντα στην παραχώρηση, είναι η γαλλική VINCI CONCESSIONS με 29,9% και οι ελληνικές ΑΒΑΞ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ με μερίδιο 19,1%, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ με 17% και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ποσοστό 17%. Εφόσον το ποσοστό της HOCHTIEF PPP SOLUTIONS GmbH (17%) μοιραστεί αναλογικά στους άλλους μετόχους της εταιρείας παραχώρησης, που ως συνήθως έχουν και τον πρώτο λόγο για να αποκτήσουν το μερίδιο μετόχου που αποφασίσει να πουλήσει (συνήθως αυτό συμβαίνει), τότε η Vinci θα ενισχύσει το μερίδιό της κατά περίπου 6% στο 36%, η ΑΒΑΞ κατά 4% στο 23% και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα πάρουν από επιπλέον 3,5% η κάθε μία, άρα θα πάνε χοντρικά σε 20,5%.

Η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. συστάθηκε το 2008 ως εταιρία ειδικού σκοπού προκειμένου να υλοποιήσει τη Σύμβαση Παραχώρησης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα. Ως Παραχωρησιούχος του έργου είναι υπεύθυνη για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου για μια περίοδο 30 ετών, δηλαδή η σύμβαση εκπνέει το 2038.

Αν και πότε θα ολοκληρωθούν οι επαφές και η συναλλαγή, θα φανούν προσεχώς, ενώ, σε σχέση με το τίμημα δεν έχουν γίνει γνωστά κάποια νούμερα. Πάντως, να σημειώσουμε ότι η αποτίμηση του asset «Ολυμπία Οδός» εκτιμάται σε περίπου 600 εκατ. ευρώ αξία. Να σημειωθεί ότι το 2025 θα ολοκληρωθεί και το οδικό τμήμα «Πάτρα – Πύργος», μήκους 74 χλμ. (κατασκευάζεται ήδη, με σημαντικό ρυθμό προόδου από τις ΤΕΡΝΑ – ΑΒΑΞ – ΑΚΤΩΡ), κατά συνέπεια θα προστεθεί και αυτό στην παραχώρηση, με νέους σταθμούς διοδίων (2 μετωπικοί σταθμοί στην Κάτω Αχαΐα και τα Χανάκια και 2 πλευρικοί σε Κάτω Αχαΐα και Αμαλιάδα.). Με την ένταξη του Πάτρα - Πύργος στο Έργο Παραχώρησης, η Ολυμπία Οδός γίνεται πλέον ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, με συνολικό μήκος 277 χιλιόμετρα). Η Ολυμπία Οδός είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της Πελοποννήσου, της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου. Συνδέει τρεις Περιφέρειες -Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας- και την Αθήνα με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας.

Η παρουσία στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι η Hochtief παραμένει leader στον «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟ ΑΙΓΑΙΟΥ», με μερίδιο στην εταιρεία παραχώρησης 38,89%. Οι άλλοι μέτοχοι είναι οι ΑΒΑΞ με 23,61%, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με 22,22% και Vinci με 15,28%.

Η Σύμβαση Παραχώρησης υπογράφηκε στις 28 Ιουνίου 2007 με το Ελληνικό Δημόσιο για την «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση» του Αυτοκινητοδρόμου Τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί» και κυρώθηκε με τον Νόμο Ν. 3605/08.08.2007. Η Έναρξη Παραχώρησης έλαβε χώρα την 5η Μαρτίου 2008 και δύο εβδομάδες αργότερα, στις 20 Μαρτίου 2008 το Έργο παραδόθηκε στην ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε. οπότε και ξεκίνησε η διαχείριση της λειτουργίας του Αυτοκινητοδρόμου Τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί (η παραχώρηση είναι 30ετούς διάρκειας). Κατά πόσο η Hochtief λάβει απόφαση για αποχώρηση και από αυτή την παραχώρηση, θα φανεί στο μέλλον. Ωστόσο, εκκρεμεί η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναδιάρθρωση του δανεισμού της εταιρείας, όπως από καιρό έχει αποκαλύψει το insider.gr, που θα ανοίξει τον δρόμο για μια «άτυπη» επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους, ύψους περίπου 200 – 250 εκατ. ευρώ, που μεταφράζεται σε σημαντικά έσοδα για όλους, άρα και τη Hochtief.

Οι συμβάσεις και τα οφέλη

Θυμίζουμε, επίσης, ότι η ΑΒΑΞ στα τέλη του 2022 είχε ανοίξει αυτόν τον τελευταίο κύκλο μεταβιβάσεων σε παραχωρήσεις, ρευστοποιώντας τη συμμετοχή της στη Γέφυρα Ρίο - Αντίρριο, κοντά στο 20,5% (και 21,55% στην ΓΕΦΥΡΑ Λειτουργία ΑΕ) στους άλλους μετόχους, δηλαδή Vinci και ΕΛΛΑΚΤΩΡ, κατ’ αναλογία της συμμετοχής τους στις εν λόγω εταιρείες, έναντι συνολικού τιμήματος περίπου 60 εκατομμυρίων ευρώ. Η ΑΒΑΞ είχε εισπράξει για το 2022 μέρισμα 4,2 εκατομμυρίων συνολικά από τις δύο μεταβιβασθείσες συμμετοχές. Μένει, λοιπόν, να δούμε αν σε υφιστάμενες παραχωρήσεις (οδικές ή άλλες) προκύψουν νέες αλλαγές μετοχικών μεριδίων (αν και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει το 100% σε Νέα – Κεντρική Οδό και δεν σχεδιάζει κινήσεις, ενώ ο ΜΟΡΕΑΣ δεν φέρνει κέρδη). Βέβαια, θεωρητικά υπάρχουν και άλλες παραχωρήσεις στις υποδομές πλην οδικών αξόνων, ενώ, στην αγορά έχουν κυκλοφορήσει σενάρια περί πιθανής μεταβίβασης μετοχικών μεριδίων, από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε funds ή επιχειρηματικούς πόλους, σε assets όπως η Αττική Οδός, ακόμα και ο ΒΟΑΚ, διαγωνισμούς που έχει κερδίσει το γκρουπ. Ωστόσο, αναφερόμαστε σε σενάρια ή εκτιμήσεις της αγοράς. Πάντως, γενικότερα οι παραχωρήσεις / ΣΔΙΤ (οδικές, αεροδρόμια, τουριστικά συγκροτήματα με καζίνο κ.α.) είναι ψηλά στην ατζέντα των ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, INTRAKAT, MYTILINEOS που προσβλέπουν σε σταθερές ροές μακροπρόθεσμα, στη διάρκεια ζωής των υποδομών (τα πιο «φρέσκα» έως 25 – 35 έτη, ενώ τα ωριμότερα έχουν μπροστά τους και αυτά αρκετά χρόνια εκμετάλλευσης). Μάλιστα, η σύσταση ξεχωριστών φορέων Παραχώρησης, υπό τις οποίες θα μπούνε τα μερίδια σε παραχωρήσεις / ΣΔΙΤ, με στόχο την καλύτερη αποτίμησή τους, την διευκόλυνση χρηματοδότησης αλλά και την είσοδο στο Χρηματιστήριο ή την προσέλκυση στρατηγικών επενδυτών, αποτελεί βασικό σενάριο στον σχεδιασμό των γκρουπ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider